Interplein Academy

Communicatie training

Goede communicatie op de werkvloer is de kern van een succesvolle onderneming. Feedbackregels en luistervaardigheden  Als je iets samen wilt …

46 INGESCHREVEN STUDENTEN
  • Profielfoto van Marieke
  • Profielfoto van Henk
  • Profielfoto van kimnl
  • Profielfoto van
  • Profielfoto van
  • Profielfoto van Ans

cursus communiceren

Goede communicatie op de werkvloer is de kern van een succesvolle onderneming.

communicatie

Feedbackregels en luistervaardigheden 

Als je iets samen wilt bepraten, kun je je beter aan de feedbackregels houden om communicatieruis (communicatiestoornissen) te voorkomen:

  • Praat vanuit ik-termen, bv “Ik voel…” en “Het komt op mij over…” i.p.v. “Jij…”.
  • Vel geen oordeel, maar beschrijf wat je ziet.
  • Ga niet veralgemeniseren met ‘altijd’ of ‘nooit’, maar houd het specifiek.
  • Uit je gevoelens i.p.v. dat je in de aanval overgaat.
  • Weersta de verleiding om in de tegenaanval te gaan.
  • Spreek de ander op zijn gedrag aan i.p.v. op zijn of haar persoon, bv met “Jij bent…”.
  • Uit je werkelijke behoefte i.p.v. ‘waarom’-vragen te stellen.
  • Zet klagen om in vragen.
  • Blijf bij het specifieke onderwerp.
  • Ga niet ‘gedachtelezen’ maar vraag wat de ander denkt en voelt.
  • Roep geen schuldgevoel bij de ander op.
  • Betrek geen anderen erbij, bv “Mijn moeder vindt dat jij…!”
  • Praat niet via derden.
  • Zie je mening als een mening i.p.v. als een feit.
  • Let op je non-verbale gedrag!

Luistervaardigheden helpen je om het gesprek soepel te laten verlopen:

  • Zet je oordeel of je eigen zienswijze even aan de kant en probeer je in te leven in de ander.
  • Vat de boodschap van de ander in eigen woorden samen.
  • Controleer bij de ander of je samenvatting goed is.
  • Moedig de ander aan om verder te praten.
  • Laat de ander uitpraten.
  • Wacht tot de ander klaar is en tot je zijn of haar verhaal hebt samengevat (inhoud + gevoel) en hebt gecheckt bij de ander voordat je reageert met jouw zienswijze.
  • Let op je non-verbale gedrag!

 

Cursusoverzicht

Vier stappen communicatiemodel
Effectieve communicatie – informatieblad
96 Hoe bereid ik me voor op een functioneringsgesprek?
96 Hoe bereid ik me voor op een evaluatiegesprek?
96 Hoe ga je best om met waardevolle informatie?
96 Hoe ga je om met netelige vragen over je cv?
Relatie en communicatie
Relatietips
Relatieproblemen
Relatieproblemen – introductie film
Communication E-books

Cursusbeoordelingen

  1. Profielfoto van Henk Hilbert Henk Hilbert schreef:

    Ik heb veel geleerd van deze cursus. De video’s zijn mooi bewerkt. De bonussen zeer uitgebreid. Zeker nuttig voor meer diepgang. Ik geef daarom ook de volle 5 sterren!😉

  2. Profielfoto van Karel P. Karel P. schreef:

    Zeer goede cursus
    Goeie cursus, ik heb er veel van geleerd, ik geef 5 sterren.

BESTEL DEZE CURSUS
  • 79.00
  • 12 maanden

Volg ons op Facebook